لیست کامل فاکتورهای مهم سئو
شاید بدانید که گوگل از بیش از 200 فاکتور رتبه بندی در الگوریتم خود استفاده می کند. اما فاکتورهای مهم سئو در رتبه بندی چه فاکتورهایی هستند؟ این لیست بروزرسانی شده 2022 از 200 فاکتور رتبه بندی سئو است که برخی از آن ها ثابت شده اند، برخی بحث برانگیز و برخی دیگر گمانه زنی های متخصصان سئو هستند.
قوانین سئو دائماً در حال تغییر و بروزرسانی و به سختی می توان با آخرین آپدیت ها همراه بود. سایت هایی که به خوبی بهینه شده اند با گذشت زمان ترافیک بیشتری دریافت می کنند و این به معنای سرنخ ها و فروش بیشتر است.
دسته بندی فاکتورهای مهم سئو
این فاکتورهای مهم سئو بر اساس دسته بندی زیر آورده شده اند :
- فاکتورهای دامنه
- فاکتورهای مرتبط با صفحه
- فاکتورهای مرتبط با سایت
- فاکتورهای مرتبط با بک لینک
- تعامل با کاربر
- قوانین خاص الگوریتم گوگل : معرفی الگوریتم های گوگل
- سیگنال های برند
- فاکتورهای مرتبط با سئو داخلی
- فاکتورهای مرتبط با سئو خارجی
فاکتورهای مربوط به دامنه
- عمر دامنه : بسیاری از سئوکاران معتقدند که گوگل ذاتاً به دامنه های قدیمی تر اعتماد بیشتری دارد. با این حال، جان مولر از گوگل گفته است که “سن دامنه هیچ کمکی نمی کند”.
- درج کلمه کلیدی در دامنه : داشتن یک کلمه کلیدی در نام دامنه شما باعث پیشرفت سئوی شما نمی شود. اما همچنان به عنوان یک سیگنال مرتبط عمل می کند.
- طول ثبت دامنه : دامنههای قابل اعتماد معمولا چند ساله خریداری می شوند، در حالی که دامنههای غیر قابل اعتماد به ندرت برای بیش از یک سال رزرو می شوند. بنابراین، تاریخ انقضای دامنه در آینده می تواند به عنوان عاملی از فاکتورهای مهم سئو برای پیش بینی ارزشمند بودن دامنه مورد استفاده قرار گیرد.
- کلمه کلیدی در زیر دامنه Subdomain : وب سایت Moz موافق است که یک کلمه کلیدی که در زیر دامنه ظاهر می شود می تواند رتبه بندی را افزایش دهد.
- تاریخچه دامنه : سایتی با مالکیت ناپایدار یا چندین بار افت ممکن است به Google بگوید که تاریخچه سایت را “ریست” کند و لینک های اشاره شده به دامنه را بلا اثر کند. یا در موارد خاص، دامنه جریمه شده ممکن است جریمه را به مالک جدید منتقل کند.
- دامنه با تطابق دقیق Exact Match Domain : این دامنه ها احتمالاً جزء فاکتورهای مهم سئو نیستند.
- اطلاعات whoIs عمومی یا خصوصی : اطلاعات whoIs خصوصی باعث می شود که گوگل به آن سایت شک کند.
- مجازات مالک WhoIs : اگر گوگل شخص خاصی را به عنوان اسپم معرفی کند، منطقی است که سایر سایت های متعلق به آن شخص را مورد بررسی دقیق قرار دهد.
- پسوند TLD کشور : داشتن یک دامنه سطح بالای کشوری مثل .ir گاهی اوقات می تواند به رتبه سایت برای آن کشور خاص کمک کند اما می تواند توانایی سایت برای رتبه بندی جهانی را محدود کند.
فاکتورهای مرتبط با صفحه در فاکتورهای مهم سئو
- کلمه کلیدی در تگ تایتل : اگرچه این فاکتور رتبه بندی سئو به اندازه گذشته مهم نیست، تگ تایتل شما همچنان یک سیگنال مهم SEO در صفحه است.
- تگ تایتل با کلمه کلیدی شروع می شود : طبق گفته Moz، تگ های عنوانی که با یک کلمه کلیدی شروع می شوند، نسبت به تگ های عنوان که کلمه کلیدی در انتهای آن آورده می شود، عملکرد بهتری دارند.
- کلمه کلیدی در تگ توضیحات (Description) : گوگل از تگ دیسکریپشن به عنوان سیگنال رتبه بندی مستقیم استفاده نمی کند. با این حال، تگ توضیحات شما می تواند یکی از فاکتورهای مهم سئو باشد و بر نرخ کلیک CTR تأثیر بگذارد، که یک فاکتور اصلی رتبه بندی است.
- درج کلمه کلیدی در تگ H1 : تگ های H1 “بعنوان تایتل دوم” هستند. بر اساس نتایج یک مطالعه، گوگل علاوه بر استفاده از تگ تایتل، از تگ H1 شما به عنوان سیگنال ثانویه استفاده می کند.
- TF-IDF : یک روش برای تعیین اینکه “چند بار یک کلمه خاص در یک محتوا آورده می شود؟”. هر چه یک کلمه بیشتر در یک صفحه درج شود، احتمال اینکه صفحه مربوط به آن کلمه باشد بیشتر است. برای شناخت بیشتر پیشنهاد می کنیم ویدئو کیوورد استافینگ رو ببینید.
- طول محتوا : محتوای با کلمات بیشتر می تواند جزئیات بیشتری را پوشش دهد و احتمالاً در الگوریتم در مقایسه با مقالات کوتاه تر و سطحی ارجح است. در واقع، یک مطالعه اخیر در خصوص فاکتورهای مهم سئو نشان داد که میانگین طول محتوا نتایج صفحه اول گوگل حدود 1400 کلمه است.
- فهرست مطالب : استفاده از فهرست مطالب در ابتدای مقاله می تواند به گوگل کمک کند تا محتوای صفحه شما را بهتر درک کند. همچنین می تواند منجر به لینک داخلی در صفحه شود.
- استفاده از کلمات کلیدی LSI در محتوا (Latent Semantic Indexing Keywords) : کلمات کلیدی LSI به موتورهای جستجو کمک می کند تا از کلماتی که بیش از یک معنی دارند معنی مرتبط را استخراج کنند. وجود LSI احتمالاً به عنوان یک سیگنال کیفیت محتوا عمل می کند.
- استفاده از کلمات کلیدی LSI در تگ های تایتل و توضیحات : مانند محتوای صفحه وب، کلمات کلیدی LSI در متا تگهای صفحه احتمالاً به گوگل کمک میکنند تا بین کلماتی با چندین معانی، معنی مرتبط را تشخیص دهد. همچنین ممکن است به عنوان یک سیگنال مرتبط در نظر گرفته شود.
- پوشش و بررسی عمیق یک موضوع در یک محتوا : ارتباط واضحی بین عمق پوشش یک موضوع و رتبه بندی گوگل وجود دارد. بنابراین، صفحاتی که تمام جوانب یک موضوع را پوشش میدهند، احتمالاً در مقابل صفحاتی که تا حدی به موضوع می پردازند، ارجحیت دارند.
- سرعت بارگذاری صفحه : هم گوگل و هم بینگ از سرعت صفحه به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو یاد می کنند. گوگل اکنون از داده های واقعی کروم برای ارزیابی سرعت بارگیری استفاده می کند.
- استفاده از AMP : در حالی که AMP یک عامل رتبهبندی مستقیم در سئو نیست، ممکن است برای رتبهبندی در نسخه موبایلی Google News Carousel الزامی باشد.
- مرتبط بودن محتوا : آیا محتوای صفحه با «موضوعی» که کاربر در جستجوی آن است مطابقت دارد؟ اگر چنین است، آن صفحه ممکن است رتبه خوبی در آن کلمه کلیدی کسب کند.
- مرغ مگس خوار گوگل : این الگوریتم به گوگل کمک کرد تا از کلمات کلیدی فراتر برود. به لطف مرغ مگس خوار، گوگل اکنون می تواند موضوع یک صفحه وب را بهتر درک کند.
- محتوای تکراری : محتوای یکسان در همان سایت (حتی کمی اصلاح شده) می تواند بر نحوه رتبه بندی سایت تأثیر منفی بگذارد.
- Rel=Canonical : در صورت استفاده صحیح از این تگ ممکن است مانع از جریمه شدن سایتتان توسط گوگل برای محتوای تکراری شوید.
- بهینه سازی تصویر : تصاویر سیگنال های مرتبط با سئو را از طریق نام فایل، متن جایگزین، عنوان و توضیحات به موتورهای جستجو ارسال می کنند.
- بروز بودن محتوا : آپدیت کافئین Google به نفع محتوای اخیرا منتشر شده یا به روز شده است، به ویژه برای جستجوهای حساس به زمان. گوگل با برجسته کردن اهمیت این عامل، تاریخ آخرین به روز رسانی صفحه را برای صفحات خاصی نشان می دهد. بیشتر بخوانید : محتوای سئو شده چیست؟
- میزان به روز رسانی محتوا : اهمیت ویرایش ها و تغییرات نیز به عنوان یک عامل بروز بودن محتوا عمل می کند. افزودن یا ویرایش بخش های عمده صفحه مهمتر از جابهجایی ترتیب چند کلمه یا رفع اشتباه تایپی است.
- تاریخچه به روز رسانی صفحه : هر چند وقت یکبار صفحه از زمان انتشار بروزرسانی شده است؟ روزانه، هفتگی، هر 5 سال یکبار؟ فراوانی به روز رسانی صفحه نیز در آپدیت بودن محتوا نقش دارد.
- برجستگی کلمه کلیدی : اینکه یک کلمه کلیدی در 100 کلمه اول محتوای یک صفحه ظاهر شود با رتبه بندی صفحه اول گوگل مرتبط است.
- کلمه کلیدی در برچسب های H2، H3 : اینکه کلمه کلیدی شما به عنوان عنوان فرعی در قالب تگ های H2 یا H3 ظاهر شود، ممکن است سیگنال مرتبط ضعیف دیگری باشد. اما تاثیرگذار خواهد بود.
- کیفیت لینک خروجی : بسیاری از سئوکاران فکر می کنند که لینک دادن به سایت های معتبر به ارسال سیگنال های مثبت به گوگل کمک می کند و این توسط یک مطالعه انجام شده جدید تأیید شده است.
- موضوع لینک خروجی : طبق الگوریتم Hilltop، گوگل ممکن است از محتوای صفحاتی که به آنها لینک می دهید به عنوان سیگنال مرتبط استفاده کند. برای مثال، اگر صفحهای در مورد اتومبیلها دارید که به صفحات مرتبط با فیلم لینک میدهد، ممکن است به Google بگوید که صفحه شما درباره فیلم اتومبیلها است، نه اتومبیل.
- گرامر و املا : گرامر و املای مناسب یک سیگنال با کیفیت است، اگرچه همچنان در مورد مهم بودن یا نبودن این موضوع نظریه های مختلفی وجود دارد.
- محتوای اورجینال : آیا محتوای شما یک محتوای یونیک است؟ اگر از تغییر و ویرایش یک صفحه ایندکس شده یا کپی یک صفحه ایندکس شده باشد، رتبه ای نخواهد داشت یا ممکن است اصلا ایندکس نشود.
- آپدیت ریسپانسیو بودن برای موبایل : اغلب به عنوان “Mobilegeddon” شناخته می شود، این به روز رسانی به صفحاتی که به درستی برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده بودند امتیاز مثبت می دهد.
- قابلیت استفاده از تلفن همراه : وب سایت هایی که کاربران تلفن همراه می توانند به راحتی از آنها استفاده کنند ممکن است در «Mobile-first Index» گوگل برتری داشته باشند.
- محتوای “پنهان” در حالت موبایل : محتوای پنهان در موبایل ممکن است در مقابل محتوای کاملاً قابل مشاهده ایندکس نشود با این حال، اخیراً یکی از کارمندان Google اعلام کرده است که محتوای پنهان مشکلی ندارد. اما همچنین گفت “…اگر محتوای اصلی است باید قابل مشاهده باشد…”.
- «محتوای تکمیلی» مفید : بر اساس سند دستورالعمل های رتبه بندی گوگل که اکنون عمومی شده است، محتوای مکمل مفید نشانگر کیفیت صفحه (و در نتیجه رتبه بندی بهتر گوگل) است. به عنوان مثال می توان به مبدل ارز، ماشین حساب و … اشاره کرد.
- محتوای پنهان در پشت تب ها : آیا کاربران باید روی یک تب کلیک کنند تا برخی از محتوای صفحه شما نشان داده شود؟ اگر چنین است، گوگل گفته است که این محتوا “ممکن است ایندکس نشود”.
- تعداد لینک های خروجی : تعداد زیاد لینک های خروجی dofollow می توانند باعث کاهش PageRank شود، که می تواند به رتبه بندی آن صفحه آسیب برساند.
- چند رسانه ای : تصاویر، فیلم ها و سایر عناصر چند رسانه ای ممکن است به عنوان سیگنال کیفیت محتوا برای سئو عمل کنند.
- تعداد لینک های داخلی اشاره شده به صفحه : تعداد لینک های داخلی یک صفحه نشان دهنده اهمیت آن نسبت به سایر صفحات سایت است (لینک های داخلی بیشتر = ارزش بیشتر).
- کیفیت لینک های داخلی اشاره شده به صفحه : لینک های داخلی از صفحات معتبر در دامنه تأثیر قوی تری نسبت به صفحات بدون پیج رنک یا پیج رنک پایین دارند.
- لینک های شکسته : وجود لینک های شکسته زیاد در یک صفحه ممکن است نشانه ای از نادیده گرفته شدن یا رها شدن سایت باشد. یکی از فاکتورهای مهم سئو در رتبهبندی Google، از لینک های شکسته برای ارزیابی کیفیت صفحه اصلی استفاده میکند.
- سطح خواندن : شکی نیست که گوگل سطح خواندن صفحات وب را تخمین می زند. اما اینکه گوگل با این اطلاعات چه می کند جای بحث دارد. برخی می گویند که سطح خواندن پایه به شما کمک می کند رتبه بهتری کسب کنید زیرا برای عموم جذاب است. اما برخی دیگر سطح خواندن پایه را با تولید محتوای زیاد و بی ارزش را مرتبط می کنند.
- لینک های Affiliate : خود پیوندهای Affiliate احتمالاً به رتبه شما آسیب نمی رسانند. اما اگر زیاد استفاده شوند، الگوریتم Google ممکن است توجه بیشتری به سیگنالهای کیفیت آن ها نشان دهد.
- خطاهای HTML/ اعتبارسنجی W3C : بسیاری از خطاهای HTML یا کدنویسی نامرتب ممکن است نشانه کیفیت پایین سایت باشد. در حالی که این موضوع همچنان بحث برانگیز است، بسیاری فکر می کنند کدنویسی استاندارد و بهینه به عنوان یک سیگنال با کیفیت در نظر گرفته می شود.
- Domain Authority : اگر همه چیز برابر باشد، یک صفحه با DA بالاتر از یک صفحه در یک دامنه با DA پایینتر رتبه کمتری خواهد داشت.
- رتبه صفحه PageRank : کاملاً مرتبط نیست. اما صفحاتی که دارای اعتبار زیاد هستند، از صفحاتی که دارای اعتبار لینک زیادی نیستند، رتبه بالاتری میگیرند.
- طول URL: URL های بیش از حد طولانی ممکن است به دید موتور جستجوی صفحه آسیب برساند. در واقع، چندین مطالعه نشان داده اند که URL های کوتاه در نتایج جستجوی گوگل برتری نسبی کمی دارند.
- مسیر URL: صفحهای که به صفحه اصلی نزدیکتر است ممکن است در مقایسه با صفحاتی که در اعماق معماری سایت مدفون شدهاند، قدرت کمی بیشتری داشته باشند.
- ویراستاران انسانی : اگرچه این مورد هرگز تایید نشد، اما گوگل پتنتی را به ثبت رسانده است که به ویرایشگرهای انسانی اجازه می دهد بر SERP ها تأثیر بگذارند و ممکن است یکی از فاکتورهای مهم سئو هرچند کوچک باشد.
- دسته بندی صفحه : دسته بندی که صفحه در آن نشان داده می شود سیگنال مرتبط است. صفحهای که بخشی از یک دستهبندی نزدیک به هم است ممکن است در مقایسه با صفحهای که تحت یک دستهبندی نامرتبط ثبت شده است، رتبه بهتری کسب کند.
- کلمه کلیدی در URL : یک سیگنال مرتبط دیگر. یکی از نمایندگان گوگل اخیراً این را “یک عامل رتبه بندی بسیار کوچک” نامیده است. اما با این وجود یک عامل رتبه بندی است. ویدئوی آموزشی رایگان ساختار url سایت چطور باید باشه؟ را از دست ندهید.
- رشته URL : دسته بندی ها در رشته URL توسط گوگل خوانده می شوند و ممکن است یک سیگنال موضوعی مرتبط با موضوع صفحه ارائه دهند.
- مراجع و منابع : استناد به منابع، مانند مقالات پژوهشی، ممکن است نشانه کیفیت در فاکتورهای مهم سئو باشد. دستورالعملهای کیفیت Google بیان میکند که افراد باید هنگام مشاهده صفحات خاص مراقب درج منابع باشند، با این حال، گوگل استفاده از لینک های خارجی را به عنوان سیگنال رتبه بندی رد کرده است.
- بولت ها و فهرستهای شمارهدار : بولت ها و فهرستهای شمارهدار به تجزیه محتوای شما برای خوانندگان کمک میکنند و آنها را کاربرپسندتر میکنند. احتمالاً گوگل موافق است و ممکن است محتوای دارای بولت و اعداد را ترجیح دهد.
- اولویت صفحه در نقشه سایت : اولویتی که به یک صفحه از طریق فایل sitemap.xml داده می شود ممکن است بر رتبه بندی تأثیر بگذارد.
- لینک های خروجی بسیار زیاد : مستقیماً از سند فاکتورهای مهم سئو در رتبه بندی: «برخی صفحات با داشتن تعداد زیادی لینک، محتوا را مبهم و حواس را از محتوای اصلی منحرف می کنند».
- سیگنال های UX : اگر صفحه برای چندین کلمه کلیدی مشابه و مرتبط رتبه بندی شود، ممکن است به گوگل یک نشانه مثبت از کیفیت بدهد. در واقع، گزارش اخیر گوگل بیان می کند که : ما به دنبال سایت هایی می گردیم که به نظر می رسد بسیاری از کاربران برای جستجوهای مشابه از آن ها بازدید کرده اند.
- سن صفحه : اگرچه گوگل محتوای تازه را ترجیح می دهد، صفحه قدیمی که به طور منظم به روز می شود ممکن است از صفحه جدیدتر بهتر باشد.
- طرح بندی کاربر پسند : با استناد مجدد به سند دستورالعملهای کیفیت Google: “طرح بندی صفحه در صفحات با بالاترین کیفیت باعث می شود که محتوای اصلی (صفحه مد نظر) بلافاصله قابل مشاهده باشد.”
- دامنه های پارک شده : به روز رسانی گوگل در دسامبر 2011 باعث کاهش نمایش دامنه های پارک شده در نتایج SERP شد.
- محتوای مفید : گوگل ممکن است بین محتوای “با کیفیت” و “مفید” تمایز قائل شود.
فاکتورهای مرتبط با سایت در لیست فاکتورهای مهم سئو
- محتوایی که ارزش و بینش منحصر به فردی را ارائه میکند : گوگل اعلام کرده است که احتمال جریمه کردن سایتهایی که چیز جدید یا مفیدی به نتایج جستجو اضافه نمی کنند، وجود دارد.
- صفحه تماس با ما : گوگل بیان کرده است که سایت هایی را با اطلاعات تماس مناسب و در دسترس کاربر ترجیح می دهد. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات تماس شما با اطلاعات whois شما مطابقت دارد.
- Domain Trust/TrustRank : بسیاری از سئوکاران معتقدند که “TrustRank” یک عامل رتبه بندی بسیار مهم است و یک کارمند گوگل با بیان “رتبه بندی نتایج جستجو بر اساس اعتماد” از این موضوع پشتیبانی کرده است.
- معماری سایت : یک معماری سایت به خوبی طراحی شده، به گوگل کمک می کند تا محتوای شما را به صورت موضوعی سازماندهی کند. همچنین می تواند به Googlebot کمک کند تا به تمام صفحات سایت شما دسترسی داشته باشد و آن را ایندکس کند.
- به روز رسانی سایت : بسیاری از سئوکاران بر این باورند که به روز رسانی وب سایت و به خصوص زمانی که محتوای جدیدی به سایت اضافه می شود یک عامل آپدیت در کل سایت است. اگرچه گوگل اخیرا استفاده از “فرکانس انتشار- publishing frequency” را در الگوریتم خود رد کرده است.
- وجود نقشه سایت : نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند صفحات شما را آسان تر و دقیق تر ایندکس کنند. با این حال، گوگل اخیرا اعلام کرده است که نقشه های سایت HTML برای سئو «مفید» نیستند.
- Site Uptime : خرابی های زیاد ناشی از تعمیر و نگهداری سایت یا مشکلات سرور ممکن است به رتبه بندی شما آسیب برساند و حتی در صورت عدم اصلاح می تواند منجر به حذف از نتایج شود.
- مکان سرور : مکان سرور بر جایی که سایت شما در مناطق جغرافیایی مختلف رتبه بندی می شود تأثیر می گذارد. به ویژه برای جستجوهای جغرافیایی خاص مهم است.
- گواهی SSL : گوگل تایید کرده است که از HTTPS به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده می کند.
- E-A-T: مختصر عبارت “Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness”. گوگل ممکن است به سایت هایی با سطح بالای E-A-T (به ویژه سایت هایی که محتوای مرتبط با سلامتی منتشر می کنند) برتری دهد.
- اطلاعات متا تکراری در سایت : اطلاعات متا تکراری در سراسر سایت شما ممکن است رتبه صفحه شما را کاهش دهد و یکی فاکتورهای مهم سئو است که باید به آن توجه کرد.
- Breadcrumb Navigation : این یک پارامتر مهم در معماری یک سایت کاربرپسند است که به کاربران (و موتورهای جستجو) کمک می کند تا بدانند در کجای سایت قرار دارند:
- Mobile Optimized : با بیش از نیمی از جستجوهای انجام شده از دستگاه های تلفن همراه، گوگل می خواهد ببیند که سایت شما برای کاربران تلفن همراه بهینه شده است. در واقع، گوگل اکنون وب سایت هایی را که سازگار با موبایل نیستند جریمه می کند.
- یوتیوب : شکی نیست که ویدیوهای یوتیوب در SERP ترجیح داده می شوند (احتمالاً به این دلیل که گوگل مالک آن است) : در واقع، Search Engine Land دریافت که ترافیک YouTube.com به طور قابل توجهی پس از Google Panda افزایش یافته است.
- قابلیت استفاده از سایت : سایتی که استفاده یا پیمایش آن دشوار است، می تواند به طور غیرمستقیم با کاهش زمان ماندن در سایت، تعداد صفحات مشاهده شده و نرخ پرش (به عبارت دیگر، عوامل رتبه بندی RankBrain) به رتبه بندی آسیب برساند.
- استفاده از Google Analytics و Google Search Console : برخی فکر می کنند که ثبت سایت شما در این دو پلتفرم می تواند ایندکس شدن صفحه شما را بهبود بخشد. با این حال گوگل این موضوع را رد کرده است.
- نظرات کاربران / شهرت سایت : شهرت یک سایت در سایت هایی مانند Yelp.com احتمالا نقش مهمی در الگوریتم گوگل دارد. گوگل نظرات مشتریان را یک عامل مهم در رتبه بندی معرفی کرده است.
- Core Web Vitals: Core Web Vital ها فاکتورهایی هستند که روی سئو سایت شما تاثیر زیادی دارند. این معیار بیشتر بر اساس تجربه کاربر از سایت شما نتیجه گرفته می شود.
فاکتورهای مرتبط با بک لینک
- عمر دامنه بک لینک : بک لینک هایی با دامنه های قدیمی تر ممکن است قدرتمندتر از دامنه های جدید باشند.
- تعداد دامنههای بک لینک : تعداد دامنههای ارجاعدهنده یکی از مهمترین فاکتورهای رتبهبندی در الگوریتم Google است.
- تعداد بک لینک از IPهای با کلاسC متفاوت : بک لینک هایی با آدرسهای IP متفاوت، گستره وسیعتری از سایتهایی را که به شما لینک میدهند را نشان میدهد، که میتواند به تاثیر مثبت در رتبهبندی کمک کند.
- تعداد صفحات لینک دهنده : تعداد کل صفحات لینک دهنده (حتی از یک دامنه) ممکن است بر رتبه بندی تأثیر بگذارد.
- Backlink Anchor Text : انکرتکست ها اغلب توضیحات دقیق تری از صفحات وب سایت نسبت به محتوای صفحات ارائه می دهند. بدیهی است که انکرتکست نسبت به قبل اهمیت کمتری دارد و حتی در صورت بهینه سازی بیش از حد، به عنوان سیگنال اسپم عمل می کند. اما انکرتکست بهینه از کلمات کلیدی همچنان سیگنال مرتبط قوی را ارسال می کند.
- تگ Alt (برای لینک های تصویری) : متن جایگزین به عنوان انکرتکست برای تصاویر عمل می کند.
- بک لینک از دامنه های .edu یا .gov : مت کاتز بیان کرده است که TLD (Top-level domain) در سئو سایت تاثیری ندارد. و گوگل گفته است که بسیاری از لینک های Edu را نادیده می گیرد. با این حال، این باعث نمی شود که متخصصان سئو فکر کنند که جایگاه ویژه ای در الگوریتم برای دامنه های .gov و .edu وجود ندارد.
- اعتبار صفحه بک لینک : معیار (PageRank) صفحه ارجاع دهنده یک عامل رتبه بندی بسیار مهم از روزهای اولیه گوگل بوده و هنوز هم هست.
- اعتبار دامنه بک لینک : اعتبار دامنه ارجاع دهنده ممکن است نقش مستقلی در ارزش بک لینک داشته باشد.
- بک لینک از رقبا : لینکهایی از صفحات دیگر که در همان SERP رتبه بندی می شوند ممکن است برای رتبه بندی یک صفحه برای آن کلمه کلیدی خاص ارزشمندتر باشند (به دلیل اینکه صفحات بسیار مرتبط هستند). البته دریافت بک لینک از رقبا در ایران رایج نیست.
- بک لینک از وبسایتهای «مورد انتظار» : درستی این مورد هنوز جای بحث دارد، اما برخی از سئوکارها معتقدند که تا زمانی که از مجموعهای از سایتهای معتبر «مورد انتظار گوگل» در صنعت خود به آن لینک نگیرید، گوگل کاملاً به وبسایت شما اعتماد نخواهد کرد.
- بک لینک غیر طبیعی و بد : به زبان ساده، لینک های بد، بک لینک هایی با کیفیت پایین هستند که از نظر گوگل برای سایت شما امتیاز منفی دارد. چنین لینک هایی را می توان به عنوان اسپم و غیرطبیعی توصیف کرد.
- پستهای مهمان : اگرچه بک لینک های پستهای مهمان هنوز ارزش بالایی دارند، اما احتمالاً به اندازه لینکهای باکیفیت قدرتمند نیستند بهعلاوه، استفاده از پست مهمان در مقیاس بزرگ میتواند سایت شما را با مشکل مواجه کند.
- لینک از تبلیغات : به گفته گوگل، لینک های تبلیغاتی باید nofollow شوند یا از ویژگی rel=sponsored استفاده کنند. با این حال، این احتمال وجود دارد که گوگل بتواند لینک های ارسال شده را از تبلیغات شناسایی و فیلتر کند.
- اعتبار صفحه اصلی : بک لینک از صفحه اصلی یک سایت به وب سایت شما ممکن است اهمیت ویژه ای در ارزیابی آن لینک داشته باشند.
- لینک های Nofollow : این یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در سئو است. اعلام رسمی گوگل در این مورد این است: “به طور کلی، ما لینک های Nofollow را دنبال نمی کنیم.” که نشان می دهد داشتن درصد معینی از لینک های nofollow نیز ممکن است نمایانگر لینک سازی طبیعی در سایت شما باشد.
- تنوع در بک لینک : داشتن درصد غیرطبیعی و زیادی بک لینک از یک نوع وب سایت (مثل انجمن، نظرات وبلاگ و …) ممکن است تاثیر منفی بر رتبه بندی داشته باشد. از سوی دیگر، بک لینکهایی که از منابع مختلف دریافت میشوند، نشانهای از لینک سازی طبیعی است.
- تگ های “Sponsored” یا “UGC” : با لینک هایی که با عنوان “rel=sponsored” یا “rel=UGC” تگ گذاری شده اند با لینک های معمولی “followed” یا rel=nofollow متفاوت رفتار می شوند.
- بک لینک های متنی : لینک های تعبیه شده در محتوای یک صفحه قدرتمندتر از لینک های موجود در یک صفحه خالی یا در سایدبار صفحه در نظر گرفته می شوند.
- ریدایرکت های بیش از حد 301 به صفحه : بک لینک هایی که از ریدایرکت های 301 می آیند، برخی از رتبه های صفحه را کاهش می دهند.
- انکرتکست لینک های داخلی : انکرتکست لینک داخلی یکی دیگر از سیگنال های مرتبط است. گفته میشود، لینکهای داخلی احتمالاً اعتبار بسیار کمتری نسبت به انکرتکست هایی دارند که از سایتهای خارجی میآید.
- عنوان بک لینک : عنوان لینک (متنی که وقتی ماوس را روی یک لینک می گذارید ظاهر می شود) ممکن است به عنوان یک سیگنال مرتبط ضعیف نیز در نظر گرفته شود.
- TLD کشور دامنه ارجاع دهنده : دریافت لینک از پسوندهای دامنه سطح بالای خاص هر کشور (.de، .ir، .co.uk) ممکن است به شما کمک کند در آن کشور رتبه بهتری کسب کنید.
- مکان لینک در محتوا : لینک های ابتدای یک محتوا ممکن است کمی بیشتر از لینک هایی که در انتهای محتوا قرار داده شده اند، ارزش داشته باشند.
- محل لینک در صفحه : جایی که یک لینک در یک صفحه قرار می گیرد مهم است. به طور کلی، لینکی که در محتوای صفحه جای داده شده است، قدرتمندتر از لینکی است که در قسمت پاورقی یا ساید بار است.
- ارتباط دامنه : بک لینک از یک سایت در جایگاه مشابه به طور قابل توجهی قدرتمندتر از لینکی از یک سایت کاملاً نامرتبط است.
- ارتباط صفحه : بک لینک از یک صفحه مربوطه نیز ارزش بیشتری دارد.
- کلمه کلیدی در عنوان : گوگل به لینک هایی از صفحاتی که حاوی کلمه کلیدی صفحه شما در عنوانشان هستند اعتبار بیشتری می دهد.
- بک لینک از مرجع رو به رشد : سایتی با رتبه رو به رشد در SERP یک سیگنال مثبت است.
- بک لینک از مرجع رو به افت : از طرف دیگر، لینک منفی می تواند رتبه بندی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد زیرا یک سیگنال کاهش محبوبیت نزد گوگل است.
- بک لینک از صفحات “Hub” : الگوریتم Hilltop نشان می دهد که دریافت لینک از صفحاتی که جزء منابع برتر (یا هاب) در یک موضوع خاص در نظر گرفته می شوند، رفتار ویژه ای دارند.
- بک لینک از سایتهای معتبر : بک لینک از سایتی که به عنوان «سایت معتبر» در نظر گرفته میشود، احتمالاً نسبت به بک لینک از یک سایت کوچک و نسبتاً ناشناخته، تاثیر بیشتری دارد.
- بک لینک به عنوان منبع ویکیپدیا : اگرچه لینک ها nofollow هستند، بسیاری فکر میکنند که دریافت لینک از ویکیپدیا کمی اعتماد و قدرت سایت شما را افزایش می دهد. البته گوگل این موضوع را رد کرده است.
- ابر کلمه کلیدی : کلماتی که در اطراف بک لینک های شما آورده می شوند به گوگل کمک می کنند که بفهمد آن صفحه درباره چیست.
- عمر بک لینک : بر اساس گفته گوگل، لینک های قدیمی تر از بک لینک های تازه ساخته شده قدرت رتبه بندی بیشتری دارند.
- بک لینک از سایت های واقعی در مقابل “Splogs” : به دلیل گسترش شبکه های وبلاگی، گوگل احتمالاً به لینک هایی که از “سایت های واقعی” می آیند ارزش بیشتری نسبت به وبلاگ می دهد. گوگل احتمالاً از سیگنال های برند و تعامل کاربر برای تمایز بین این دو استفاده می کند.
- لینک سازی طبیعی : سایتی با لینک سازی طبیعی در مقایسه با سایتی که به وضوح از استراتژی های کلاه سیاه برای ایجاد بک لینک استفاده کرده است رتبه بالایی دارد و در برابر به روز رسانی ها ماندگارتر خواهد بود.
- تبادل لینک : گوگل تبادل بیش از حد لینک را به عنوان یک تکنیک کلاه سیاه در نظر می گیرد.
- لینک های محتوای تولید شده توسط کاربر : Google می تواند UGC را در مقابل محتوای منتشر شده توسط مالک واقعی سایت شناسایی کند.
- لینک های از ریدایرکت 301 : لینک از ریدایرکت 301 ممکن است کمی در مقایسه با لینک مستقیم ارزش کمتری داشته باشند. با این حال، مت کاتز می گوید که این لینک ها شبیه به لینک های مستقیم هستند.
- استفاده از Schema.org : صفحاتی که از اسکیماها استفاده می کنند ممکن است از صفحاتی که اسکیما ندارند رتبه بالاتری در SERP داشته باشند. این فاکتور رتبه بندی سئو ممکن است یک تاثیر مستقیم داشته باشد یا تحت تاثیر CTR بالاتر باشند
- TrustRank سایت لینک دهنده : قابل اعتماد بودن سایتی که به شما لینک می دهد تعیین می کند که چقدر “TrustRank” به شما منتقل می شود.
- تعداد لینک های خروجی در صفحه : اعتبار یک صفحه محدود است. دریافت بک لینک از یک صفحه با صدها لینک خارجی نسبت به صفحهای با تعداد کم لینک خروجی تاثیر کمتری بر رتبه سایت شما خواهد داشت.
- لینک های فروم : به دلیل ارسال اسپم، گوگل ممکن است ارزش لینک های فروم ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
- تعداد کلمات محتوای لینک دهنده : یک لینک از یک پست 1000 کلمه ای معمولاً ارزشمندتر از لینک داخل یک محتوای 25 کلمه ای است.
- کیفیت محتوای لینک دهنده : بک لینک از محتوای ضعیف یا کپی به اندازه بک لینک هایی از محتوای خوب و یونیک، ارزش ندارند.
- بک لینک سایت واید Sitewide : مت کاتز تأیید کرده است که لینک های Sitewide “فشرده” می شوند تا به عنوان یک لینک واحد حساب شوند.
تعامل با کاربر و یکی از مهمترین فاکتورهای مهم سئو
- RankBrain: RankBrain الگوریتم هوش مصنوعی گوگل است. بسیاری بر این باورند که هدف اصلی آن بررسی نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجو (و رتبه بندی نتایج بر اساس آن) است.
- نرخ کلیک ارگانیک CTR برای یک کلمه کلیدی : به گفته گوگل، صفحاتی که CTR بالاتری دارند ممکن است برای آن کلمه کلیدی خاص افزایش رتبه در SERP داشته باشند و جزء فاکتورهای مهم سئو تلقی شود.
- CTR ارگانیک برای همه کلمات کلیدی : CTR ارگانیک یک سایت برای همه کلمات کلیدی، ممکن است یک سیگنال تعاملی مبتنی بر رفتار انسان باشد که تاثیر مثبتی در رتبه بندی سایت خواهد داشت.
- نرخ پرش : همه افراد در سئو با مسائل مربوط به Bounce Rate موافق نیستند، اما صفحات با نرخ پرش بالا احتمالاً نتیجه خوبی برای آن کلمه کلیدی نخواهند داشت. همچنین، یک مطالعه بزرگ توسط SEMRush نشان داد که بین نرخ پرش و رتبه بندی گوگل ارتباط وجود دارد.
- ترافیک مستقیم : تأیید شده است که Google از داده های Google Chrome برای تعیین تعداد بازدیدکنندگان از سایت استفاده می کند. سایتهایی که ترافیک مستقیم زیادی دارند، احتمالاً سایتهایی با کیفیت بالاتر در نظر گرفته می شوند.
- تکرار ترافیک : سایت هایی با بازدیدکنندگان تکراری ممکن است رتبه سایت را افزایش دهند.
- Pogosticking : نوع خاصی از پرش است. در این حالت، کاربر در تلاش برای یافتن پاسخ پرسش خود بر روی سایر نتایج جستجو کلیک می کند. این فاکتور ممکن است به طور قابل توجهی در افت رتبه بندی تاثیر داشته باشد.
- سایت های مسدود شده : گوگل این ویژگی را در کروم متوقف کرده است. با این حال پاندا از این ویژگی به عنوان یک سیگنال با کیفیت استفاده کرد. بنابراین ممکن است گوگل همچنان از یک نسخه از آن استفاده کند.
- بوکمارک های کروم : می دانیم که گوگل داده های مرورگر کروم را جمع آوری می کند. صفحاتی که در کروم می شوند میشوند ممکن است یک سیگنال مثبت دریافت کنند.
- تعداد نظرات : صفحات با نظرات زیاد ممکن است نشانه ای از تعامل کاربر و کیفیت محتوا باشد. در واقع، یکی از کارمندان گوگل گفت که نظرات می توانند تا حد زیادی به رتبه بندی کمک کنند.
- زمان ماندن : گوگل به “زمان ماندن کاربر در سایت” توجه زیادی می کند و جزء مهمترین فاکتورهای مهم سئو به حساب میاید. در واقع گوگل مدت زمانی که جستجوگران در صفحه شما صرف می کنند را اندازه می گیرد. هر چه زمان بیشتری صرف شود، بهتر است.
قوانین خاص الگوریتم گوگل
- صفحات جدید شانس نمایش در SERP را خواهند داشت : Google به صفحات جدیدتر برای جستجوهای خاص کمک می کند.
- سرچ کاربران مستحق تنوع است : Google ممکن است برای کلمات کلیدی مبهم، تنوع را به SERP اضافه کند.
- تاریخچه بازدید کاربر : احتمالاً خودتان متوجه این موضوع شده اید که وب سایت هایی که مرتباً از آنها بازدید می کنید، در لینک های بالاتری در SERP برای جستجوهای شما قرار می گیرند.
- تاریخچه جستجوی کاربر : زنجیره جستجو بر نتایج برای جستجوهای بعدی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر شما برای “نظرات” جستجو کنید و سپس “سولاردوم” را جستجو کنید، گوگل به احتمال زیاد سایت های بررسی و نظرات سولاردوم را در SERP ها به شما نمایش می دهد.
- Featured Snippets : طبق یک مطالعه SEMRush، Google محتوای Featured Snippets را بر اساس ترکیبی از طول محتوا، قالببندی، اعتبار صفحه و استفاده از HTTP انتخاب میکند.
- هدف گذاری جغرافیایی : گوگل به سایت هایی با IP سرور لوکال و پسوند نام دامنه خاص کشور اولویت می دهد.
- جستجوی ایمن : نتایج جستجو با کلمات نامناسب یا محتوای بزرگسالان برای افرادی که جستجوی ایمن را روشن کرده اند نمایش داده نمیشوند.
- کلمات کلیدی “YMYL” : گوگل استانداردهای کیفیت محتوای بالاتری برای کلمات کلیدی “پول شما یا زندگی شما” دارد.
- شکایات DMCA : گوگل صفحاتی را با شکایات قانونی DMCA جریمه می کند.
- تنوع دامنه : به اصطلاح “آپدیت پاگنده” ظاهرا دامنه های بیشتری را به هر صفحه SERP اضافه می کند.
- جستجوهای مبتنی بر خرید یا فروش : گوگل گاهی اوقات نتایج متفاوتی را برای کلمات کلیدی مرتبط با خرید نمایش می دهد.
- جستجوهای محلی : برای جستجوهای محلی، گوگل اغلب نتایج محلی را بالاتر از SERPهای ارگانیک “عادی” قرار می دهد.
- Top Stories box : برخی از کلمات کلیدی باعث ایجاد باکس هایی با اطلاعات اضافه در نتایج SERP می شوند.
- ترجیح برند : پس از به روز رسانی وینس، گوگل شروع به تقویت برندهای بزرگ برای کلمات کلیدی خاص کرد.
- نتایج خرید : گوگل گاهی اوقات نتایج Google Shopping را در SERP های ارگانیک نمایش می دهد.
- نتایج تصویر : تصاویر گوگل گاهی در نتایج جستجوی عادی و ارگانیک ظاهر می شوند.
- نتایج Easter Egg : گوگل ده ها نتیجه Easter Egg دارد. به عنوان مثال، هنگامی که در جستجوی تصویر گوگل عبارت “Atari Breakout” را جستجو می کنید، نتایج جستجو به یک بازی داینامیک تبدیل می شود.
- نتایج Single Site برای برندها : دامنه یا کلمات کلیدی برند محور چندین نتیجه را از SERP به خود اختصاص می دهند.
- آپدیت Payday Loans : این یک الگوریتم ویژه است که برای پاک کردن «کوئری های اسپم» طراحی شده است.
سیگنال های برند در فاکتورهای مهم سئو
- انکرتکست نام تجاری : انکرتکست با لینک و یا حتی بدون لینک یک سیگنال قوی است.
- جست و جوهای برند : مردم برندها را جستجو می کنند. اگر مردم برند شما را در گوگل جستجو کنند، این به گوگل نشان می دهد که سایت شما یک برند واقعی و معتبر است.
- جستجوی نام برند + کلیدواژه : آیا افراد یک کلمه کلیدی خاص را همراه با نام تجاری شما جستجو می کنند (به عنوان مثال آموزش ویدئویی سئو رایگان داریاوب) اگر چنین است، ممکن است گوگل رتبهبندی شما را هنگامی که مردم آن کلمه کلیدی را بدون برند در گوگل جستجو میکنند، افزایش دهد.
- سایت دارای صفحه فیس بوک و لایک است : داشتن صفحه فیسبوک با تعامل بالا سیگنال معتبر بودن برند را به گوگل می دهد.
- سایت دارای پروفایل توییتر با فالوور بالا : پروفایل های توییتر با فالوورهای زیاد نشان دهنده یک برند محبوب است.
- صفحه رسمی برند در لینکدین : اکثر مشاغل واقعی صفحات لینکدین شرکتی دارند.
- پروفایل شناخته شده : در فوریه 2013، اریک اشمیت، مدیر عامل گوگل، ادعا کرد: «در نتایج جستجو، اطلاعات مرتبط با پروفایل های آنلاین تأیید شده بالاتر از محتوای بدون تأیید قرار میگیرد، که منجر به کلیک طبیعی اکثر کاربران بر روی نتایج برتر (تأیید شده) میشود.»
- مشروعیت حساب های شبکه های اجتماعی : یک حساب شبکه اجتماعی با 10000 دنبال کننده و 2 پست احتمالاً متفاوت از یک اکانت قوی با 10000 دنبال کننده با پست های زیاد همراه با تعامل بالا تفسیر می شود.
- نام تجاری در داستان های برتر : برندهای واقعاً بزرگ همیشه در سایت های داستان های برتر ذکر می شوند. در واقع، برخی از برندها حتی یک فید از اخبار وب سایت خود را در صفحه اول دارند.
- نام برند بدون لینک : نام های تجاری بدون اینکه به آنها لینک داده شود، جزء فاکتورهای مهم سئو هستند. گوگل احتمالاً به نام های برند بدون لینک به عنوان یک سیگنال مثبت نگاه می کند.
- محل و مکان برند : مشاغل واقعی دارای دفتر هستند. این امکان وجود دارد که Google برای تعیین اینکه آیا یک سایت یک برند بزرگ است یا خیر، به دنبال داده های مکان آن باشد.
فاکتورهای مرتبط با اسپم سئو داخلی
- جریمه پاندا : سایت هایی با محتوای با کیفیت پایین (به ویژه مزارع محتوایی) پس از جریمه پاندا در نتایج جستجو کمتر قابل مشاهده هستند.
- لینک خارجی منفی : درج لینک خارجی به سایت های اسپم و … ممکن است به رتبه سایت شما آسیب برساند.
- تغییر مسیرها Redirects : تغییر مسیرهای غیر استاندارد و اشتباه یک امتیاز منفی بزرگ است. اگر انجام شود می تواند یک سایت را نه تنها جریمه کند، بلکه از فهرست نتایج خارج کند.
- پاپ آپ ها و تبلیغات آزار دهنده : سند رسمی دستورالعملهای رتبهبندی گوگل میگوید که پاپ آپ ها و تبلیغات نشانه دهنده یک سایت بی کیفیت است.
- پاپ آپ های بین محتوا : گوگل ممکن است سایت هایی را که تمام صفحه کاربران تلفن همراه را پاپ آپ پر می کنند جریمه کند.
- بهینه سازی بیش از حد سایت : بله، گوگل افراد را به دلیل بهینه سازی بیش از حد سایت خود جریمه می کند. این شامل: استفاده بیش از حد کلمات کلیدی، استفاده بیش از حد تگ های هدر و … است.
- محتوای نامفهوم : Google می تواند محتوای “بیهوده” را شناسایی کند و آن را از نتایج حذف کند.
- Doorway Pages : گوگل می خواهد صفحه ای که به گوگل نشان می دهید صفحه ای باشد که کاربر در نهایت می بیند. اگر صفحه شما کاربر را به صفحه دیگری هدایت می کند، این یک “صفحه درگاه” است. نیازی به گفتن نیست که گوگل از سایت هایی که از Doorway Pages استفاده می کنند خوشش نمی آید.
- تبلیغات در بالای صفحه : «الگوریتم طرحبندی صفحه» سایتهایی را با تبلیغات زیاد (و محتوای نه چندان زیاد) در بالای صفحه جریمه میکند.
- پنهان کردن لینک ها : تلاش برای پنهان کردن لینک ها می تواند جریمه شود.
- Fred : نام مستعاری یک سری از بهروزرسانیهای Google است که از سال 2017 شروع شدند. این آپدیت سایتهایی با محتوای کم ارزش را هدف قرار میدهد که درآمد را بالاتر از کمک به کاربران خود قرار میدهند.
- سایت های Affiliate : بر کسی پوشیده نیست که گوگل طرفدار سایت های Affiliate نیست. و بسیاری فکر می کنند که سایت هایی که با برنامه های همکاری کسب درآمد می کنند تحت نظارت بیشتری قرار می گیرند.
- محتوای تولید شده خودکار : گوگل به طور قابل توجهی از محتوای تولید شده خودکار بیزار است. اگر گوگل مشکوک شود که سایت شما محتوای Autogenerated را درج می کند، می تواند منجر به جریمه یا حذف سایت شود.
- بهینه سازی بیش از حد پیج رنک : زیاده روی در بهینه سازی PageRank – بدون داشتن nofollowing لینک – ممکن است نشانه گول زدن گوگل باشد.
- IP نشانه گذاری شده به عنوان اسپم : اگر آدرس IP سرور شما بهعنوان اسپم نشانه گذاری شده باشد، ممکن است روی همه سایتهای آن سرور تأثیر بگذارد.
- ارسال سیگنال اسپم در متا تگ ها : استفاده بیش از حد کلمات کلیدی می تواند در متا تگ ها نیز اتفاق بیفتد. اگر گوگل فکر کند که کلمات کلیدی را به تایتل و تگ های توضیحات خود اضافه میکنید تا با الگوریتم بازی کنید، ممکن است سایت شما را جریمه کند.
فاکتورهای مرتبط با اسپم سئو خارجی
- سایت هک شده : اگر سایت شما هک شود ممکن است از نتایج جستجو حذف شود. در واقع، پس از اینکه گوگل متوجه شود سایت شما هک شده است از نتایج حذف خواهد شد.
- ارسال حجم بالا و غیرطبیعی بک لینک : هجوم ناگهانی (و غیرطبیعی) بک لینک نشانه قطعی لینک های ساختگی است.
- پنالتی پنگوئن : سایت هایی که توسط گوگل پنگوئن ضربه خورده اند در جستجو به میزان قابل توجهی افت کرده اند. اگرچه، ظاهرا، پنگوئن اکنون بیشتر بر فیلتر کردن لینک های بد در مقابل جریمه کردن کل وب سایت ها تمرکز می کند.
- لینک سازی با درصد بالایی از بک لینک هایی با کیفیت پایین : تعداد زیادی پیوند از منابعی که معمولاً توسط سئوکاران کلاه سیاه استفاده می شود (مانند نظرات وبلاگ و نمایه های انجمن) ممکن است نشانه بازی کردن سیستم باشد.
- بک لینک از وب سایت های غیرمرتبط : درصد بالایی از بک لینک ها از سایت های غیرمرتبط با موضوع سایت شما می تواند احتمال جریمه را افزایش دهد.
- هشدار بک لینک های غیرطبیعی : گوگل هزاران پیام “اخطار سرچ کنسول در مورد لینک سازی غیرطبیعی شناسایی شده” را ارسال کرده است. این پیام معمولاً قبل از افت رتبه ارسال می شود، البته نه 100٪ مواقع.
- لینک های دایرکتوری با کیفیت پایین : به گفته گوگل، بک لینک از دایرکتوری های با کیفیت پایین می تواند منجر به جریمه شود.
- لینک های ویجت : گوگل برای لینک هایی که وقتی کاربر یک “ویجت” را در سایت خود درج می کند، به طور خودکار ایجاد می شود، امتیاز منفی درج می کند.
- بک لینک از IP با کلاس مشترک C: دریافت مقدار غیرطبیعی لینک از سایتهای روی همان IP سرور ممکن است به Google نشان دهد که لینک های شما از یک شبکه وبلاگ هستند.
- انکرتکست poison : اگر انکرتکست شما “poison” باشد و به سایت شما اشاره شود ممکن است نشانه اسپم یا سایت هک شده باشد. در هر صورت، می تواند به رتبه سایت شما آسیب برساند.
- اسپایک لینک غیرطبیعی : یک پتنت Google در سال 2013 توضیح میدهد که چگونه Google میتواند تشخیص دهد که آیا هجوم بک لینک به یک صفحه قانونی است یا خیر. بک لینک های غیرطبیعی ممکن است در رتبه بندی سایت شما در نظر گرفته نشود.
- بک لینک از دایرکتوری های مقاله و وب سایت های خبری : دایرکتوری های مقالات و وب سایت های خبری مورد سوء استفاده قرار گرفته اند تا جایی که گوگل اکنون این دو استراتژی لینک سازی را در بسیاری از موارد یک “طرح برنامه ریزی شده” می داند.
- اقدامات دستی : انواع مختلفی از این موارد وجود دارد، اما بیشتر مربوط به لینک سازی کلاه سیاه است.
- خریدن بک لینک : گرفتار شدن در خرید بک لینک می تواند به رتبه گرفتن سایت شما آسیب برساند.
- Google Sandbox : سایتهای جدیدی که هجوم ناگهانی بک لینک را دریافت میکنند، گاهی اوقات در Google Sandbox قرار میگیرند، که به طور موقت از نتایج محو می شوند.
- رقص گوگل : Google Dance می تواند به طور موقت رتبه ها را متزلزل کند. طبق یک پتنت گوگل، این اتفاق ممکن است راهی برای گوگل باشد تا تشخیص دهد که آیا سایتی در تلاش برای بازی دادن الگوریتم ها است یا خیر.
- ابزار Disavow : استفاده از ابزار Disavow ممکن است یک جریمه دستی یا الگوریتمی را برای سایت هایی که قربانی سئو منفی شده اند حذف کند.
- درخواست تجدید نظر : یک درخواست تجدید نظر موفق می تواند جریمه را لغو کند.
این مقاله یک لیست کامل است. در اینجا تمامی فاکتورهای مهم سئو در سال 2022 آورده شده است.
سوالات متدوال در خصوص فاکتورهای مهم سئو
5 فاکتور مهم از بین فاکتورهای مهم سئو کدامند؟
- وب سایت امن و قابل دسترس
- محتوای بهینه شده
- سئو فنی
- تجربه کاربر (RankBrain)
- بک لینک
چه عواملی بر رتبه وب سایت شما تأثیر می گذارد؟
تقریباً به اندازه تلاش های شما برای ایجاد لینک، محتوای خوب و عملکرد سایت، در سئو و رتبه بندی جستجو تاثیرگذار خواهد بود.
در صورت داشتن سوالات دیگر در خصوص فاکتورهای مهم سئو، می توانید سوال خود را در انجمن داریاوب مطرح کنید تا در کوتاه ترین زمان به شما پاسخ دهیم.
دیدگاهتان را بنویسید
You must be logged in to post a comment.