سئو تکنیکال چیست؟
سئو تکنیکال به بهینهسازی وبسایت و سرور اشاره دارد که به موتورهای جستجو کمک میکند تا سایت شما را به طور مؤثرتری کراول و ایندکس کنند، در واقع سئو تکنیکال برای کمک به بهبود رتبهبندی ارگانیک توسط خزنده های گوگل انجام می شود.
چک لیست سئو تکنیکال چیست؟
موتورهای جستجو وب سایت هایی که دارای استانداردهای سئو تکنیکال هستند را برای نمایش در نتایج SERP در اولویت قرار می دهند. به عنوان مثال استفاده از SSL ، طراحی واکنشگرا و ریسپانسیو یا زمان بارگذاری سریع. در پاسخ سریع به اینکه سئو تکنیکال چیست؟ درواقع مواردی است که باید انجام دهید تا مطمئن شوید وبسایتتان از نظر فنی به درستی کار می کند.
در زیر فهرستی از اقدامات مهمی که میتوانید برای بهبود وضعیت سئوی تکنیکال خود انجام دهید، ذکر شده است. با پیروی از این دستورالعملها، میتوانید اطمینان حاصل کنید که امنیت و ساختار سایت شما مطابق با الگوریتمهای موتورهای جستجو عمل میکند و بر این اساس در نتایج جستجو رتبه بهتری خواهند گرفت.
-
از SSL استفاده کنید.
Secure Sockets Layer ( SSL ) یک فناوری امنیتی است که یک پیوند رمزگذاری شده بین یک وب سرور و یک مرورگر ایجاد می کند. شما می توانید یک سایت که از SSL استفاده می کند را به راحتی تشخیص دهید: URL وب سایت با «https://» به جای «http://» شروع می شود.
در سال 2014 گوگل اعلام کرد که باید تمامی سایت ها از «HTTPS» استفاده کنند و وب سایت های امن دارای HTTPS در نتایج جستجو بر وب سایت های غیرایمن ترجیح داده میشوند. بنابراین، این کار را می توانید با نصب یک گواهی SSL در وب سایت خود انجام دهید، اگرچه اکثر طراحان وب سایت اکنون SSL را به طور پیش فرض در نظر می گیرند.
-
مطمئن شوید که سایت شما برای موبایل و سایر دیوایس ها مناسب است.
طراحی وب سایت “ریسپانسیو” بسیار مهم است تا بتوان آن سایت را به راحتی در هر دستگاهی مشاهده کرد و خواند. این پارامتر یکی از اصلی ترین موارد در سئو تکنیکال است.
گوگل در مورد این پارامتر بصورت واضح اعلام کرده است که داشتن یک وب سایت ریسپانسیو توسط الگوریتم ها یک سیگنال رتبه بندی بسیار مهم در نظر گرفته می شود. و با معرفی رویکرد “اول موبایل” برای ایندکس محتوا، وب سایت واکنش گرا امروزه بیش از هر زمان دیگری مهم است. بنابراین منطقی است که مطمئن شوید وب سایت شما کاملاً واکنش گرا باشد و در بهترین فرمت ممکن برای کاربران موبایل، تبلت یا دسکتاپ نمایش داده شود.
-
سرعت سایت مهمترین بخش سئو تکنیکال
در مقاله های قبلی از جمله تاثیر سرعت سایت بر سئو و بهترین افزونه افزایش سرعت سایت وردپرس در خصوص بهبود سرعت وب سایت و روش های انجام آن صحبت کردیم. موتورهای جستجو سایت هایی را ترجیح می دهند که سریع بارگذاری شوند: سرعت صفحه یک سیگنال رتبه بندی مهم در نظر گرفته می شود.
چندین راه برای افزایش سرعت سایت وجود دارد:
- استفاده از هاست پرسرعت،
- استفاده از DNS
- استفاده از اسکریپتها و افزونهها را به حداقل برسانید
- کدهای CSS را مینیفای کنید
- بهینه سازی تصاویر
- صفحات وب سایت خود را فشرده کنید (این کار را می توان با استفاده از ابزاری به نام GZIP انجام داد)
- کد سایت خود را مینیفای کنید – از جمله کدهای HTML و جاوا اسکریپت (برای راهنمایی در این مورد به صفحه Minify Resources Google مراجعه کنید).
-
مشکل محتوای تکراری را برطرف کنید.
محتوای تکراری یک مشکل اساسی در سئو تکنیکال است و می تواند برای کاربران (و بیشتر الگوریتم های موتورهای جستجو) گیج کننده باشد. محتوای تکراری در وب سایت شما با هم برای کسب رتبه رقابت می کنند و این باعث کنیبالیزیشن خواهد شد. در نتیجه، موتورهای جستجو علاقهای به آن ندارند و گوگل و بینگ به مدیران وبسایتها توصیه میکنند هر گونه مشکل محتوای تکراری را که پیدا و برطرف کنند.
میتوانید مشکلات محتوای تکراری را با موارد زیر برطرف کنید:
- جلوگیری از انتشار چندین نسخه از یک صفحه یا پست CMS شما
- استفاده از canonical link برای اینکه موتورهای جستجو بدانند نسخه «اصلی» محتوای شما کدام است
-
ساخت نقشه سایت XML
نقشه سایت XML فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت شما را در حین خزیدن در آن بهتر درک کنند، می توانید آن را مانند یک «نقشه راه» در نظر بگیرید که دقیقاً به موتورهای جستجو می گوید هر صفحه کجاست.
همچنین حاوی اطلاعات مفیدی در مورد هر صفحه در سایت شما، از جمله :
- آخرین باری که یک صفحه بروزرسانی شده است.
- اولویتی آن صفحه در سایت شما دارد.
- هر چند وقت یکبار صفحه به روزرسانی می شود.
-
فعال کردن AMP را در نظر بگیرید.
AMP یک پروژه تحت حمایت گوگل است که هدف آن سرعت بخشیدن به لود محتوا در دستگاه های تلفن همراه از طریق استفاده از کد خاصی به نام AMP HTML است. نسخه های AMP صفحات وب شما بسیار سریع در دستگاه های تلفن همراه بارگیری می شوند. این کار با حذف محتوا و کدها تا حد امکان انجام می دهند، متن، تصاویر و ویدیو را دست نخورده باقی می گذارند اما اسکریپت ها، نظرات و فرم ها را غیرفعال می کنند.
از آنجایی که صفحات AMP بسیار سریع بارگذاری می شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که توسط کاربران شما خوانده و به اشتراک گذاشته شوند، زمان ماندگاری و تعداد بک لینک هایی که به محتوای شما اشاره می کنند افزایش می یابد. AMP جزء موارد اجباری در سئو تکنیکال نیست اما باعث بهبود وضعیت وب سایت شما خواهد شد.
-
اسکیما را به وب سایت خود اضافه کنید.
داده های ساختاریافته اسکیما کدی است که به وب سایت خود اضافه می کنید تا به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای موجود در آن را بهتر درک کنند. این داده ها می توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا سایت شما را به طور مؤثرتری ایندکس کنند و نتایج مرتبط تری ارائه دهند.
بهعلاوه، وجود اسکیما احتمال درج ریچ اسنیپت ها را در نتایج SERP افزایش می دهند. از آنجایی که ریچ اسنیپت ها از نظر بصری جذابتر هستند و اطلاعات مفیدی را به کاربران نمایش می دهند، میتوانند نرخ کلیک (CTR) شما را افزایش دهند و ترافیک بیشتری را برای سایت شما ایجاد کنند. از آنجایی که سایت هایی با نتایج دارای CTR بالاتر معمولاً در موتورهای جستجو دارای اولویت هستند، اضافه کردن اسکیما به سایت ارزش امتحان کردن را دارد.
-
سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید
Google Search Console ابزار رایگانی از گوگل است که به شما امکان می دهد وب سایت خود را برای ایندکس در موتور جستجو ثبت کنید. هنگامی که آماده راه اندازی وب سایت خود هستید، باید نقشه سایت XML آن را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید تا گوگل بتواند سایت شما را کراول و در نتایج جستجو نمایش دهد. آموزش سرچ کنسول مقدماتی و سرچ کنسول پیشرفته داریاوب را از دست ندهید.
این ابزار همچنین به شما این امکان را می دهد که عملکرد کلی سایت خود را از نظر موتور جستجو زیر نظر داشته باشید، کارهای دیگری که می توانید با این ابزار انجام دهید عبارتند از:
- تست ریسپانسیو بودن سایت شما
- دسترسی به تجزیه و تحلیل جستجو
- مشاهده بک لینک های سایت شما
- disavow کردن لینک های اسپم
- و …
سوالات متداول در خصوص سئو تکنیکال
سئو تکنیکال چیست؟
سئوی فنی به بهینه سازی وب سایت و سرور اشاره دارد که به عنکبوت های موتورهای جستجو کمک می کند تا سایت شما را به طور مؤثرتری کراول و ایندکس کنند (برای کمک به بهبود رتبه بندی)
4 نوع سئو چیست؟
پس از روشن کردن رویکردهای بهینه سازی موتورهای جستجو، اکنون می توانیم انواع مختلف سئو را به دسته های زیر تقسیم کنیم :
- سئو داخلی
- سئو خارجی
- سئو فنی
- سئوی محلی
دیدگاهتان را بنویسید
You must be logged in to post a comment.