چرا سئو میتونه یک بیزینس رو نابود کنه؟
سلام وقتتون بخیر امیدوارم حالتون خوب باشه. با یه ویدیوی دیگه در خدمتتون هستم.
یک مقدار می خواهیم گسترده تر صحبت کنیم و در مورد این موضوع صحبت کنیم که چرا سئو یک وقت هایی میتونه یک کسب و کار رو به خطر بندازه و اگر ادامه دار باشه میتونه حتی نابودش کنه.
شاید این جمله براتون جمله عجیبی باشه ولی می خوام توی این ویدیو که خیلی طولانی هم نباشه براتون مثال بزنم تا کامل براتون جا بیفته.
اگر دیدتون به سئو به عنوان یک مسیر بازاریابی و یک کانال خیلی خوب برای جذب مخاطب هدفمند (که البته توش اصلا شکی وجود نداره) این شکلی باشه که همیشه به دنبال رشد نمودار توی سرچ کنسول باشید، به دنبال افزایش مشتری باشید، روی کیورد ریسرچ هایی کار کنید که حتی خیلی شاید هدفمند نباشن ولی تعداد مشتری هارو بالا میبرن، البته این وسواس روی بالا بردن نمودار شاید به خاطر بینش اشتباهی هست که روی موضوع دارید و شاید به خاطر فشاری هست که کارفرما روی شما میاره و فقط شما بهشون نمودار نشون میدید که نمودار بالا رفت و ما کار رو داریم درست انجام میدیم.
چرا بیزینس با وجود سئو به خطر میوفته؟
ولی پشت پرده این قضایا اینه که با این کارها ممکنه بیزینس به خطر بیفته!
دو حالت وجود داره.
حالت اول اینه که شما ممکنه روی کیوردهایی کار کنید که کیوردهای بفروشی برای کارفرما نیستن در نتیجه نمودار رو به بالاست ولی کارفرما نمیفروشه یا اون پروژه نمیفروشه در این صورت کارفرما قطعا از شما شاکی خواهد شد. شاید بهتون این موضوع رو نگه ولی با قطع همکاریش اینو بهتون ثابت میکنه. اتفاقی که میوفته اینه که شما باید در راستای اون بیزینس کار کنید. درسته که ما در سئو تضمینی بابت جایگاه گرفتن و فروش نمیدیم ولی هدف نهایی اون پروژه و کسب و کار در نهایت فروش هست.
حالت دوم اینه که شما انقدر خوب سئو رو انجام میدی (مبحث آموزش سئو رو ما کامل باز کردیم توی سایت) و تعداد مشتری های اون بیزینس به قدری زیاد میشه که اون بیزینس توان پاسخگویی به همه مشتری هارو نداره. مثلا یک فروشگاه اینترنتی رو در نظر بگیرید که داره یک کالایی رو تولید میکنه. قطعا اون بیزینس یک ظرفیتی برای تولید داره. و اومده یک سایتی رو زده و سئو کرده و تعداد زیادی مشتری براش میره به طوریکه که تولیدش پاسخگوی نیاز خرید تمام مشتری ها نیست.
حالا این عدم پاسخگویی میتونه روی تمام محصولات باشه یا یک دسته بندی و محصول خاص. این موضوع اگر ادامه پیدا کنه و محصولات روی سایت مدام ناموجود باشه، قاعدتا مشتریان از رقیب شما خرید میکنن و حتی اگر بعدها ظرفیت تولید شما بالا بره حتی اگر لینک یک هم باشید مشتری با فرض اینکه شما موجود ندارید دیگه وارد سایت شما نمیشه. و این رفته رفته تاثیر منفی روی سایت و برند شما میزاره.
مثال دیگه این هست که شما حوزه خدماتی مثل شرکت اثاث کشی با ارایه تمام خدمات کامل رو در نظر بگیرید. این بیزینس نیاز به نیروهای زیادی داره و اگر مشتریانش از یه تعدادی بیشتر بشن قادر به پاسخگویی نیست حتی اگر در یک شهر نیچ مثل تهران کار کنید. میشه کم کم بیزینس رو گسترش داد اما در شروع کار که شما قادر به این حجم پاسخگویی نیستید میتونه بیزینس با مشتری های زیاد ضربه بخوره.
بیزینس رکن های مختلفی داره. یه وجهش جذب مشتری هست که برای جذب مشتری میشه از طریق سئو اقدام کرد ولی رکن های دیگه کسب و کار هم باید رشد کنن. یعنی یک کسب و کار فقط صرف اینکه چیزی رو تولید کنه یا خدمتی رو ارایه کنه نیست. یا فقط فروش نیست. تمام رکن های کسب و کار باید با هم رشد کنن.
کار اصولی اینه که توان کسب و کار سنجیده بشه و به همون میزان مشتری جذب بشه و تبدیل بشه. بیشتر از اون برند نابود میشه و کمتر از اون برند رشد نمیکنه.
ولی اگر به میزان درستی جذب مشتری صورت بگیره بیزینس رشد میکنه، پول در میاره و با اون پول با گذشت زمان توسعه پیدا میکنه، خط تولید و دستگاه اضافه میکنه و رشد میکنه.
مثلا من به عنوان یک شرکت حمل اثاثیه وقتی یک تیم اضافه میکنم پس میتونم روزی پنج تا خدمت ارایه بدم و پنج مشتری بیشتر از طریق سئو یا کانال های بازاریابی دیگه جذب کنم.
یا اگر دارم تولید میکنم با اضافه کردن خط تولید میتونم میزان بیشتری محصول بفروشم، پس به همون میزان سئو رو رشد میدم.
اگر همه رکن هایی که گفتیم با هم رشد کنن اتفاقات مثبتی میفته، هم مشتری راضیه هم شما تمام مشتری هارو پاسخگو بودی. در نتیجه پول بیشتری در میاری و کسب و کار رشد میکنه و میتونی کسب و کار رو توسعه بدی. ولی اگر این رشدها همزمان نباشه مثلا سئو خیلی بالا بره ولی نتونی پاسخ بدی در نتیجه برند نابود میشه. اگر خدماتت و یا تولیدت خوب باشه ولی سئو و جذب مشتری قوی نباشه این بیزینس رشد نمیکنه و ورشکست میشی. پس همه این ها باید همه با هم باشه.
یه اشتباهی که بچه ها دارن، به خصوص کسانی که تازه وارد کسب و کار اینترنتی شدن، اینه که تبلیغ شده یه سایت بزن سئو بکن میترکونی و درآمد خیلی خوبی پشتشه! نه این واقعا درست نیست. اگر شما سایت زدی سئو کردی ولی محصول نداشتی میخوای چیکار کنی؟ اگر توان تامین محصولت به اندازه مشتریانت نبود میخوای چیکار کنی؟ آیا توسعه فردی سازمانی رو بلدی؟ آیا استخدام و آموزش به نیرو و نگه داشتن نیرو و مدیریت رو بلدی؟ همه این ها باید با هم باشه. به خاطر همین بیزینس های مختلفی که حتی صددرصدشون اینترنتی هستن دارای تیم قوی هستن و صرف کار کردن یک فرد و زدن یک سایت و سئو کردن نیست.
این بیزینس های موفق رفته رفته تیم تشکیل دادن، به اندازه توسعه ای که داشتن جذب مشتری انجام دادن. یعنی صفر تا صد تولید و خدمات دادن تا برندسازی همه با هم رشد کرده. پس همه اینها باید کنار هم باشه تا یک بیزینس تشکیل بشه و توسعه و رشد پیدا کنه و برند بشه. اگر یکی از اینها، از جمله سئو خوب انجام نشه میتونه اون بیزینس رو نابود بکنه. شما در نظر بگیرید حجم زیادی از مشتری رو روی سایتی میفرستید که کالایی موجود نداره. بعد از دو سه ماه دیگه کاربر اعتمادی نمیکنه و سایت رو باز نمیکنه در نتیجه سایت در نتایج افت میکنه و به سئویی هم که شما درست انجام دادی لطمه وارد خواهد شد.
امیدوارم این نکاتی که گفتیم براتون مفید باشه و ازشون استفاده کنید.
اگر هم نظری دارید ممنون میشم در کامنت همین صفحه برامون بنویسید.
دیدگاهتان را بنویسید
You must be logged in to post a comment.