معرفی انواع اسکیما در سایت
افزودن اسکیما به صفحات شما میتواند مزایای بزرگی را برای کاربران و موتورهای جستجو ارائه دهد. متأسفانه، وب سایت های بسیاری وجود دارند که نوع اسکیما اشتباهی را پیادهسازی میکنند. به همین علت در این مقاله از داریا وب به بررسی انواع اسکیما و نحوه استفاده از آن ها می پردازیم.
اسکیماها، که در Schema.org یافت می شود، شکلی از میکرودیتا هستند. پس از اضافه شدن به یک صفحه وب، اسکیما یک توصیف پیشرفته (که معمولاً به عنوان ریچ اسنیپت شناخته می شود) ایجاد می کند که در نتایج جستجو ظاهر می شود. موتورهای جستجوی برتر – از جمله گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس – برای اولین بار در سال 2011 شروع به همکاری برای ایجاد Schema.org کردند. اسکیما مارک آپ ها به ویژه در الگوریتم های مرغ مگس خوار و RankBrain اهمیت دارند.
به گفته جان مولر از گوگل، انتخاب نوع اسکیما مناسب به ارتباط با آن صفحه بستگی دارد:
بر اساس دستورالعملها ما میخواهیم مطمئن شویم که اسکیمایی که در صفحه خود دارید با عنصر اصلی صفحه شما مطابقت داشته باشد.
مسلماً تشخیص انواع اسکیما در زمانی که یک سایت سازمانی با هزاران صفحه راه اندازی می کنید و هزاران نوع اسکیما برای انتخاب دارید، می تواند دشوار باشد. اما بهینه سازی محتوای سایت با اسکیما یک اصل ارزشمند است! اسکیما اطلاعات بیشتری در مورد محتوا به روشی قابل اعتماد به گوگل می دهد. اهمیت تولید محتوا ارزشمند و رعایت تکنیک های سئو مانند اسکیما باعث افزایش اعتبار سایت شما خواهد شد. گوگل حتی از این اعتماد استفاده میکند و میتواند فهرست را در قالب یک ریچ اسنیپت در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) نشان دهد.
با این حال، باید بدانید که همه بروزرسانیهای اسکیما منجر به ایجاد یک ریچ اسنیپت در نتایج جستجو نمیشوند. این موضوع می تواند بسیاری از افراد را از اجرای اسکیما در وهله اول باز دارد. ممکن است از خود بپرسید: آیا ارزش افزودن اسکیما را دارد اگر بخش ریچ اسنیپت وجود نداشته باشد؟ به طور خلاصه: بله! Schema هنوز ارزش انجام دادن دارد، زیرا به گوگل سرنخ های مهمی را ارائه می دهد.
نتیجه انتخاب اشتباه انواع اسکیما
برای شروع، شما با Google ناسازگار هستید. بنابراین وقتی آن را به اشتباه یا نامناسب در سایت خود درج کنید، درک آن را برای موتور جستجو آسانتر نمیکنید. گوگل ترجیح می دهد بر روی وب سایتی تمرکز کند که اطلاعات صحیح را در اختیار آنها قرار دهد. ربات های گوگل ممکن است به سایت هایی که دارای نوع اسکیما اشتباه است اطمینان نداشته باشند و در نهایت آن سایت را در SERP ها نشان ندهند! این به معنی کاهش رتبه است، که چیزی نیست که شما بخواهید.
بیشتر بخوانید : محتوا سایت رو برای گوگل بنویسیم یا کاربر
انواع اسکیما
در حال حاضر 797 نوع اسکیما و 1453 ویژگی اسکیما وجود دارد.
همه این ها در schema.org وجود دارند – یک کتابخانه مشترک و رایگان از اسکیما های مختلف مانند RDFa، Microdata و JSON-LD. علیرغم وجود چند صد نوع اسکیما، برخی از آنها محبوب تر و مهم تر از بقیه هستند.
انواع اسکیما های مهم کدامند؟
ممکن است قبلاً با برخی از انواع اسکیما آشنا شده باشید. اسکیما محبوب عبارتند از:
- اسکیما محصول (برای سایت های فروشگاهی حیاتی است)
- اقدام جستجو (که اغلب در فهرستهای ناشر یا سایتهای فروشگاهی دیده میشود)
- اسکیما سؤالات متداول (به سؤالات رایج در صفحه نتایج پاسخ دهید)
- اسکیما رویداد و مناسبت
- کسب و کارها و سازمان ها
- افراد
- دستور پخت
- نظرات
- فیلم ها
حتی اسکیما هایی وجود دارد که به طور خاص برای مشاغل محلی تعیین شده اند. نوع اسکیما LocalBusiness به شما امکان می دهد اطلاعاتی مانند ساعات کار، ارزهای پذیرفته شده و محدوده قیمت را اضافه کنید. به علاوه، ویژگی های اسکیما برای پست های رسانه های اجتماعی نیز وجود دارد.
نحوه انتخاب اسکیما مناسب
شما باید به schema.org بروید و آنچه را که به دنبال آن هستید تا با محتوای سایت شما مطابقت داشته باشد را پیدا کنید. برای این کار چند راه وجود دارد. بیایید با آنچه گوگل توصیه می کند شروع کنیم.
- به گالری جستجو و ریچ اسنیپت های گوگل (Search Gallery and Rich Result) مراجعه کنید. کاربران می توانند از بین هشت دسته بندی موجود انتخاب کنند و طرح مربوطه را ببینند. دسته بندی ها شامل:
- تجارت الکترونیک
- سازمان ها
- ورزش ها
- شغل ها
- سرگرمی
- اخبار
- غذا و نوشیدنی
- آموزش و علم
به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین هستید، Google منابع بیشتری را در مورد سؤالات متداول، محصول و نظرات ارائه می دهد. به عنوان مثال، سازمانها میتوانند لوگو، نحوه کار، فعالیتها و موارد دیگر را انتخاب کنند. گالری جستجو تجربیاتی را که گوگل می خواهد برای جستجوگرانش ایجاد کند برجسته می کند، که سرنخ خوبی برای هماهنگ کردن سایت شما با آن تجربه است! مشخصات انواع اسکیما ها (و بسیاری موارد دیگر) را می توانید در schema.org پیدا کنید.
- به رقبای خود نگاه کنید
راه های دیگری برای انتخاب اسکیما مناسب وجود دارد، بنابراین اگر صنعت یا دسته شما در گالری جستجوی Google گنجانده نشده است، نگران نباشید. رقبای خود را بررسی کنید و ببینید از چه نوع اسکیمایی برای صفحات خود استفاده می کنند. از طریق inspects میتوانید اسکیما را کنید.
- ارتباط صفحه را در نظر بگیرید
هر نوع اسکیما در schema.org یک توصیف منحصر به فرد و هدف مورد نظر دارد. از خود بپرسید که آیا این نوع اسکیما به صفحه و محتوای آن مرتبط است یا خیر. به عنوان مثال، اگر یک راهنمای روش انجام یا how-to guide با یک بخش پرسشهای متداول کوچک دارید، میتوانید از اسکیما سؤالات متداول استفاده کنید، اما نوع اسکیما HowTo بهترین گزینه برای شروع در این مورد است.
نحوه استفاده از اسکیما
مراحل بعدی: ساخت و پیاده سازی انواع اسکیما
افزودن اسکیما برای بهینهسازی بیشتر صفحات شما میتواند به دلیل اجزای فنی درگیر (مانند JSON-LD، Microdata و کد RDFa) باعث نگرانی سئوکاران شود. هنگامی که مشخص کردید کدام اسکیما برای صفحه شما مناسب است، زمان ایجاد و پیاده سازی کد می رسد.
نحوه پیاده سازی انواع اسکیما
بسیاری از سئوکاران، اسکیما را دلهره آور می دانند، زیرا کد سنگینی دارد، اما نیازی به ترس نیست. زمانی که اصول اولیه را درک کنید، استفاده از آن نسبتا آسان است. بنابراین بیایید نحوه پیاده سازی انواع اسکیما در سایت خود را بررسی کنیم:
- اسکیما را ایجاد کنید
- ابتدا کد خود را تست کنید
- کد را در وب سایت خود قرار دهید
- اسکیما را ایجاد کنید
نوشتن اسکیما کاملاً ممکن است، اما اغلب، نیازی نیست. اگر از وردپرس استفاده می کنید، افزونه های زیادی وجود دارد که این کار را آسان می کند. اگر نه، تعداد بیشماری مولد اسکیما وجود دارد. برای مثال Merkle و Schema Builder گزینه های مناسبی هستند اما گزینه های زیادی وجود دارد. به خاطر داشته باشید که این ژنراتورها معمولاً فقط اسکیما اولیه را پوشش می دهند. برای فراتر از آن، باید خودتان کد را تنظیم کنید. همه نمونههای کد در اینجا از فرمت JSON-LD استفاده میکنند که توسط Google توصیه میشود. همچنین درک و استقرار آن ساده تر است.
با این حال، شما همچنان اغلب با فرمت دیگری به نام Microdata مواجه خواهید شد زیرا CMS و افزونه های آن اغلب از آن استفاده می کنند. تنها فرمت قابل قبول دیگر RDFa به عنوان اکستنشن HTML5 است.
- ابتدا کد خود را تست کنید
مگر اینکه از یک CMS یا افزونه استفاده کنید که در آن از طریق یک رابط کاربری تعامل دارید، همیشه باید اسکیما خود را قبل از تولید آن آزمایش کنید. برای این منظور، گوگل دو ابزار تست با استفاده آسان را توسعه داده است. یک ابزار آزمایش داده های ساختار یافته کلی وجود دارد. این مورد هنوز قابل استفاده است، اما در آینده منسوخ خواهد شد.
استاندارد جدید ابزار آزمایش ریچ ریزالت است. همانطور که از نام آن پیداست، روی rich results تمرکز دارد که اکثریت قریب به اتفاق واژگان schema.org را کنار گذاشته است.
- کد را در وب سایت خود قرار دهید
این مرحله بسته به وب سایت و سیستم تگ گذاری شما متفاوت خواهد بود. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ما در اینجا از JSON-LD به عنوان فرمت طرح پیشنهادی صحبت می کنیم. سه روش پیاده سازی کدهای اسکیما وجود دارد:
- مستقیماً وارد HTML شوید
- استفاده از گوگل تگ منیجر
- استفاده از CMS و افزونه ها
مستقیماً وارد HTML شوید
اسکیما JSON-LD به عنوان یک اسکریپت فرمت شده است که در <head> یا <body> از HTML شما قرار می گیرد. اگر مدیر وب سایت نیستید، با توسعه دهندگان خود صحبت کنید.
استفاده از گوگل تگ منیجر
برای مدت طولانی، مردم فکر می کردند که استقرار اسکیما مارک آپ ها از طریق GTM گزینه خوبی نیست زیرا Googlebot برای دسترسی به آن نیاز به ارائه جاوا اسکریپت دارد. با این حال، گوگل اخیرا پیاده سازی GTM را به عنوان یکی از گزینه های تایید شده رسمی اضافه کرده است. این به ویژه برای بازاریاب هایی که در کار با GTM راحت هستند خوب است. این یک راه حل عالی برای شرکت هایی است که زمان زیادی طول می کشد تا تغییرات سئو توسط تیم فنی اجرا شود.
استفاده از CMS و افزونه ها
این رایج ترین و مبتدی ترین راه برای درج اسکیما است. هیچ CMS یا افزونه ای وجود ندارد که همه کارها را برای شما انجام دهد. اگر به درج اسکیما بصورت پیشرفته تری نیاز دارید، ناگزیر باید گزینه های موجود را ترکیب کنید. این همچنین میتواند شامل تنظیم قالب شما، یا درج کد در یک صفحه به طور مستقیم یا از طریق GTM باشد. افزونه های Yoast و Rankmath قابلیت درج اسکیما را دارند. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص افزونه های سئو میتوانید این مقاله را بررسی کنید : بهترین افزونه سئو در وردپرس
مهم
فقط باید از یک پلاگین سئو مانند Yoast، RankMath یا The SEO Framework استفاده کنید. استفاده از دو یا چند مورد احتمالاً مشکلاتی را ایجاد می کند. اگر افزونه شما با تمام نیازهای اسکیما شما مطابقت ندارد، از افزونه اسکیما اختصاصی در کنار آن استفاده کنید.
سوالات متداول
آیا اسکیما روی سئو تاثیر می گذارد؟
دید سایت شما را در صفحات جستجو افزایش می دهد: اسکیما اطلاعات بیشتری را به نتایج ارگانیک شما اضافه می کند و آن را برای کاربران قابل مشاهده تر و جذاب تر می کند. اسکیما سئوی شما را تقویت می کند زیرا احتمال اینکه کاربران روی نتیجه شما کلیک کنند بیشتر از موارد بدون ریچ اسنیپت هستند.
اسکیما وردپرس چیست؟
اسکیما نوع خاصی از کد HTML است که می توانید آن را به وب سایت وردپرس خود اضافه کنید تا به موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری در مورد محتوای خود بگویید.
دیدگاهتان را بنویسید
You must be logged in to post a comment.